usta Cukier

4 sposoby na słodkie życie :)

Jak osłodzić sobie życie nie tracąc przy tym świetnej sylwetki?

usta Cukier

To pytanie zastanawia wiele osób, które nie mogą uwolnić się od smaku dzieciństwa czyli od słodkości. Dzisiaj już większość osób wie, że cukier tuczy, uzależnia i jest wysoko kaloryczny.

Co więc należy zrobić by wyeliminować cukier rafinowany, nie rezygnując z potraw słodkich? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Cukier Biały – niegdyś dobro luksusowe na kartki, a teraz jeden z największych sprawców otyłości i cukrzycy na całym świecie, w szczególności w krajach wysoko rozwiniętych.

Czemu tak naprawdę nazywany go „białą  śmiercią”:

- 1 łyżeczka to około 25kcal – dla  niektórych to może nie dużo, ale wiemy że na jednej łyżeczce się  nie kończy.

- WHO alarmuje – w ciągu roku spożywamy ok. 40 kg białego cukru!!!

- uzależnia podobnie jak narkotyki. Nie wierzysz? Spróbuj z dnia na dzień odstawić słodycze!!

- powoduje wyrzut insuliny, przez co organizm nadmiar kcal gromadzi w komórkach tłuszczowych.

Jak go zastąpić lub ewentualnie zmniejszyć spożycie:

ksylitol-2

Ksylitol nazywany cukrem brzozowym. Bardzo wolno przyswajalny przez organizm, dlatego spokojnie może być używany przez cukrzyków.

- jest równie słodki jak cukier,

- dostarcza organizmowi o 40% mniej kalorii niż sacharoza,

- redukuje płytkę nazębną,

- zwiększa przyswajanie wapnia, przez co pomaga utrzymać mineralizacje zębów i kości.

Należy stopniowo wprowadzać go diety, ponieważ organizm potrzebuje czasu na wytwarzanie trawiącego go enzymu.

 

stewia-w-saszetkach

Stewia – słodka roślina z Ameryki Południowej, do produkcji słodzika wykorzystuje się jej zielone liście.

- dostępna jest jako proszek  , tabletki i płyn. Można także zakupić ususzone liście i samemu gotować je dla słodkiego wywaru

- posiada bardzo niski indeks glikemiczny i jest od 150 – 300 razy słodsza od cukru

- rozpuszcza się w wodzie i alkoholach

- może być używany do pieczenia i gotowania do 200°C

-bezpieczna dla diabetyków.

 

miód

Miód – to jeden z najbardziej popularnych i lubianych sposób osładzania sobie życia. Posiada szereg właściwości leczniczych, ale mimo wielu plusów, nie do końca możemy nazwać go dobrym zamiennikiem cukru,  szczególnie w dietach redukcyjnych. Dlaczego?

- 1 łyżeczka 12g miodu stanowi około 40 kcal,

-  indeks glikemiczny podobny do indeksu cukru trzcinowego

-  przez wysoki IG będzie zwiększał łaknienie.

- nadmiar kalorii dostarczonych organizm będzie odkładał niestety jak zbędny balast którym jest tkanka tłuszczowa.

aspartan

Aspartan – słodzik bardzo często występujący w produktach typu light. Jego dużym atutem jest fakt, że nie niesie ze sobą dużej kaloryczności i nie podrażnia insuliny. Najnowsze badania pokazują, że aspartan może przyczynić się do częstszego występowania chorób nowotworowych.

- słodzik ten stanowi kombinację trzech substancji chemicznych: kwasu asparaginowego (40%), fenyloalaniny (40%) i metanolu (10%).

- na etykietach i opakowaniach występuje pod oznaczeniem E-951, co powinno dać nam do myślenia.

- stosowany w gumach do żuciach napojach typu light, batonach, nabiale itp.

 

Wymieniłem tylko kilka zamienników cukru, jednak nie wszystkie są godne polecenia. Dobrze je znać i wiedzieć o ich plusach i minusach.

Jak na razie, w moim osobistym rankingu na pierwszą pozycje wysuwa się stewia, ponieważ jest naturalna, niekaloryczna i można poddawać ją obróbce termicznej.

Jeśli macie jakieś pytania lub chcecie się podzielić jakimś ulubionym zamiennikiem cukru – śmiało piszcie o tym w komentarzach.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *