Stretching, czyli regeneracja dla Twoich mięsni

Sport wyczynowy i idące zanim ogromne przeciążenia mogą skutkować licznymi kontuzjami i urazami całego aparatu ruchu.
Sportowcy, fizjoterapeuci i trenerzy personalni próbują kompensować nadmierne napięcia mięśniowe stosując rozciąganie czyli tzw. stretching.

Najczęstszymi rodzajami stretchingu wykorzystywanymi od lat przez wielu zawodowców jest rozciąganie. Razem z Anią Węklar – specjalistką od powietrznych akrobacji pokaże Wam kilka rodzajów stretchingu, który powinniście zastosować!

  • dynamiczne:

polegające na pełnym ruchu wykorzystując jedynie siłę własnych mięśni.  Przykładem takiego rozciągania są wymachy nóg, rąk czy skręty tułowia. Co ważne: ruchy powinny być wykonywane w pełnym zakresie, lecz bez specjalnego pogłębiana zakresu podczas wymachów.

  • statyczne:

które polega na doprowadzeniu do maksymalnego zakresu ruchu w obrębie stawów i utrzymanie tej pozycji około 15 do 30 sekund. Pamiętajcie o oddychaniu oraz odpowiednim kontrastowym rozluźnieniu mięśni.

QM7A2506

  • balistyczne:

to wykorzystanie siły bezwładności, dynamiczne wymachy czy też kopnięcia przekraczające granice ruchomości stawów. Nieumiejętnie stosowane często prowadzi do licznych kontuzji.

QM7A2587

  • aktywne:

rozciąganie aktywne polega przede wszystkim na wykorzystaniu mięśni antagonistycznych. Uniesienie kończyn możliwie jak najwyżej np. dzięki mięśniom czworogłowym uda i zatrzymanie ruchu, co powoduje rozciągnięcie mięśni dwugłowych.

QM7A2655

  • proprioceptywne:

czyli Proprioreceptive Neuromuscular Facilitation. Metoda wywodząca się z fizjoterapii. Polegająca na dodaniu do rozciągania statycznego jeszcze skurczu izometrycznego mięśnia. W zastosowaniu wygląda to po prostu tak, że doprowadzamy ciało do granic ruchomości w stawie, a następnie dodajemy skurcz izometryczny rozciąganych mięśni. Trwający około 10 sekund. Powtarzając cyklicznie kilkakrotnie to samo.

proprioreceptywne

Dzisiejszy sport, a także rekreacja poszukują nieustannych metod poprawy wyników sportowych. Nikogo specjalnie nie trzeba przekonywać do stosowania rozciągania w treningu sportowym, ponieważ jest to już od dawna jego stały element. Warto wypróbować inne metody pomagające poprawić mobilność w stawach, jak np. odblokowywanie punktów spustowych, ale o tej metodzie opowiem Wam już niebawem:)

#sTAY #tUNED

 

  3 comments for “Stretching, czyli regeneracja dla Twoich mięsni

  1. 9 maja 2015 at 11:50

    Swietny blog. Naprawde masz smykalke do pisania:)

  2. 9 maja 2015 at 12:24

    Milo mi czytac Twoje posty. Dodaja mi humoru.

  3. 13 listopada 2015 at 12:05

    Gwarantuję polecić ten artykuł znajomym doskonała robota.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *