Trigger Point Therapy czyli odblokowywanie punktów spustowych

W chwili kiedy klasyczne metody rozciągania nie są dość wystarczające dobrym sposobem na zwiększenie zakresu ruchu w stawach jest metoda uciskania i rolowania mięśni SMR (Self Myofascial Release). Punkty, w których dokonujemy ucisków i rolowania zostały szczegółowo opracowane, co więcej stworzono nawet specjalną mapę punktów spustowych (patrz obrazek). Metoda ta wydaje się być bardzo podobna do akupresury i automasażu. Pomaga w rozluźnieniu i odzyskaniu zakresu ruchu bardzo często spowodowanego miejscowym zaburzeniem mostków siarczkowych.

IMG_5298

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzaje punktów spustowych w zależności od dolegliwości bólowych:

  • Aktywne (spontaniczna wrażliwość w miejscu pojawienia się aktywnego punktu spustowego, odczuwanie dolegliwości lokalnie oraz z dala od uciskanego obszaru, pojawienie się objawów rzutowanych i promieniujących w postaci: mrowienia, palenia, bólu, swędzenia itp.).
  • Utajone (brak odczuwania dolegliwości bólowych przed uciskiem w rejonie punktu spustowego, wywołanie dolegliwości bólowych lokalnych, rzutowanych i promieniujących podczas ucisku.
  • Embrionalne (punkty wrażliwe na dotyk w obrębie tkanek miękkich, które nie powodują promieniowania dolegliwości bólowych).

 

Punkty spustowe (ang. trigger points), to niewielkie wrażliwe obszary w obrębie brzuśca mięśniowego w chwili ucisku czy też rolowania powodują wywołanie promieniującego bólu. Pojawiają się często w miejscach narażonych na przeciążenia w dyscyplinach siłowych czy konkurencjach rzutowych w obrębie przedniego aktonu mięśnia naramiennego. Najskuteczniejsze odblokowanie w tym rejonie wykonujemy specjalnie do tego przeznaczonymi piłkami wielkości piłeczki tenisowej ewentualnie piłeczkami do masażu z wypustkami. Już chwilowe rolowanie powoduje natychmiastowe zmiany w zakresie wykonywanego ruchu.  Obecnie na rynku dostępne są rollery, piłeczki, wałki różnej wielkości pozwalające dotrzeć do wszystkich punktów nawet tych na małych grupach mięśniowych.

zdjęcie

Kolejną grupą mięśniową szczególnie podatną na zaburzenia goleni są w szczególności mięśnie brzuchate łydki. W dyscyplinach biegowych, a także w grach zespołowych.  Pozytywne stymulowanie i odblokowywanie punktów bólowych może przyczynić się do poprawy wyników sportowych. Ponieważ zwiększa się zakresu ruchu i mobilność  w stawach, co pozwala na generowanie większej siły i mocy. Także przyśpieszone usuwanie metabolitów z miejsc szczególnie przykurczonych.

Pamiętajcie! Stretching oraz Trigger Point Therapy pozwoli Wam uniknąć kontuzji oraz zwiększy Wasze możliwości ruchowe;)

#sTAY #sTRONG 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *